Mezi nejčastější chyby v tisknutí dokumentů je špatné využití barevných zobrazení RGB a CMYK. V tomto článku si řekneme, jak se dá těmto chybám vyhnout.


RGB – red, green, blue

RGB (v překladu červená, zelená a modrá) je barevné zobrazení, které je založené na vyzařování světla. Na principu vyzařování světla funguje jak váš monitor, tak i např. smartphone.

Na vašem monitoru se objevují pixely, které vyzařují různé kombinace a poměry červené, zelené a modré barvy. Tyto barvy mají 256° intenzity a díky tomu vznikají různé barevné odstíny. Také platí pravidlo, že čím hustější je síť pixelů, tím je obraz hezčí a kvalitnější.

RGB je proto ideální pro digitální grafiky na internetových stránkách, pro různé programy či aplikace. Může ale nastat problém ve chvíli, kdy se rozhodnete tisknout barevnou grafiku tvořenou na RGB bázi.


CMYK – cyan, magenta, yellow, black/key

CMYK (v překladu azurová, purpurová, žlutá a černá) je barevný model, kdy míchání barev je velmi podobné tvorbě malíře. Doporučujeme tento model využívat při tisku letáku či grafů na papír.

Inkoust nebo toner nejsou schopny namíchat takové množství barevných odstínů, jako jsou ty, které tvoří světlo. RGB nabízí oproti modelu CMYK mnohem větší barevnou škálu. CMYK mód je často nabízeným módem pro grafické programy, kde pak dochází k omezení barevné škály, aby dokumenty a jejich barevnost ve výsledku odpovídaly tisknuté podobě.

 

Model RGB je vhodný pro účely digitální grafiky, model CMYK naopak pro grafiku tištěnou na papír.

Nezoufejte, pokud při tisku zapomenete přepnout do režimu CMYK. Svět se nezboří, jen je velká pravděpodobnost, že krásné kontrastní barvy ve vašem PC se nepromítnou na vašem vytištěném papíře. Nezoufejte a dokument znovu vytiskněte v RGB, dokument nebude tak mdlý a barvy budou stejně výrazné jako na vašem monitoru. Není dobré podceňovat rozdíl mezi odráženou a vyzařovanou barvou.

Použití správného módu při tisku je důležité, ale neobejde se bez použití kvalitních originálních tonerů nebo odpovídajících alternativních tonerů.

 

0,0 Průměrné hodnocení 0,0 od 0 zákazníků
Ohodnotit: